
Etiske retningslinjer
Våre etiske retningslinjer skal sørge å ivareta kundens og våre kollegaers verdighet, og den enkeltes menneskeverd og integritet. Disse retningslinjene er fundert på våre verdier; respekt, mangfold, nytenkning og kvalitet.
TOPRO Kompetanse sine etiske retningslinjer:
Individrettet tilnærming
-
Hvert enkelt menneske er unikt, med egne interesser, preferanser, forutsetninger og bakgrunn.
Verdighet
-
Et verdig liv er å kunne bruke sine ressurser som menneske. En forutsetning for dette er å ha tilgang til helsetjenester, utdanning, inntekt og sikkerhet.
-
Verdighet er å ha frihet til å ta avgjørelser og treffe valg som berører eget liv – og oppleve at denne rettigheten blir møtt med respekt.
-
Verdighet bør være det styrende prinsipp for alle handlinger.
Informerte valg
-
Tjenestemottaker/kunden skal bistås i å ta riktige valg ut fra sine forutsetninger og omgivelsenes krav. Gjennom tydelig veiledning og tilpasset informasjon skal hver enkelt kunne forstå konsekvensene av egne valg.
Brukermedvirkning
-
Tjenestemottaker/kunden tar sine egne beslutninger vedrørende arbeid/aktivitet og samfunnsdeltakelse.
-
Hver enkelt skal være involvert i sin egen prosess mot opplevd livskvalitet og/eller ordinært arbeid.
Konfidensialitet
-
Alle opplysninger fra enkeltpersoner og samarbeidspartnere/kunden skal behandles konfidensielt og i tråd med prinsippene for taushetsplikt og dokumentbehandling.
-
Tjenestemottaker skal ha full tilgang til informasjon som er lagret om sitt forhold hos oss.
-
Videreformidling av informasjon til samarbeidspartnere i oppfølgingsprosessen skal kun gjøres etter avtale med den enkelte samtykke.
Fleksibilitet
-
Oppfølgingsarbeidet skal være individuelt tilpasset hver enkelt tjenestemottaker. Prosessen skal være fleksibel og tilpasses hver enkelt sitt behov for bistand.
Tilgjengelighet
-
Vi skal tilstrebe å alltid være tilgjengelig for alle tjenestemottakere, samarbeidspartnere og kunder innefor de rammer som er avtalt.